همه چیز درباره طراحی سایت با وردپرس

تفاوت طراحی سایت و برنامه نویسی

ما قصد داریم با شما در دنیای مهیج طراحی و برنامه ریزی وب سایت سفری هیجان انگیز را آغاز کنیم و تمام موضوعاتی را که برای متخصص شدن نیاز دارید به شما آموزش دهیم.

مقاله ای که در ادامه می خوانید تمامی مفاهیم اولیه طراحی و برنامه نویسی وب سایت را که برای یادگیری برنامه نویسی یا طراحی سایت باید به آنها تسلط داشته باشید به صورت منطقی به شما آموزش می دهد و شک و تردید شما را برطرف می کند. بنابراین شما را به مطالعه عنوان و محتوای این مقاله دعوت می کنم.

برنامه‌نویسی:

برنامه نویسی به برنامه ریزی، طراحی و اجرای نرم افزار اشاره دارد. به طور کلی اگر بخواهیم تعریف برنامه نویسی را بیان کنیم، میدانید که برنامه‌نویس به رایانه دستور می دهد تا با استفاده از دستورات (کد) خاصی (به طور منطقی) عمل کند.

یک توسعه دهنده وب نیز همین است، با این تفاوت که یک توسعه دهنده وب برنامه هایی را می نویسد که از طریق یک وب سرور یا صفحات وب اجرا می شوند که از طریق یک مرورگر وب اجرا می شوند.

به عنوان مثال، یک سرویس رایگان تجزیه و تحلیل سرعت وب سایت، یک برنامه وب است که به زبان برنامه نویسی خاص نوشته شده و بر روی یک پلت فرم وب پیاده سازی شده است.

زبان‌های برنامه نویسی

زبان‌های برنامه نویسی:

در واقع یکی از مهمترین و مهم ترین وظایف در برنامه نویسی وب، دانستن و انتخاب زبان برنامه نویسی است. اما قبل از آن، باید هم اصول و هم ویژگی های زبان های برنامه نویسی وب را بدانید.

حالا با یک مثال دو مفهوم سمت سرور و سمت کلاینت را معرفی می کنم که شاید قبلا نام آنها را شنیده باشید. برای برقراری ارتباط با یکدیگر، کامپیوترها معمولا به دو بخش سرور و کلاینت تقسیم می شوند.

در دنیای وب، این ارتباط به طور کامل برقرار است و به سیستم ها و فضاهایی که اطلاعات وب سایت در آن ذخیره می شود، سرور می گویند. حال وقتی در محیط وب به دنبال آدرس وب سایت می گردیم. یعنی ما درخواستی را به سرور ارسال می کنیم و آن سرور آنچه را که ما (کلاینت) خواسته ایم را نشان می دهد.

 

زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور:

یک وب سایت پویا باید بتواند با پایگاه داده تعامل داشته باشد و کدهای مربوطه را به کاربر نمایش دهد. البته لازم به ذکر است که هر برنامه سمت سرور به تنهایی یا در ترکیب با سایر زبان های برنامه نویسی سمت سرور قابل استفاده است.

مهم‌ترین زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور عبارتند از:

  • ASP.NET
  • PHP
  • java
  • python

زبان‌های برنامه نویسی سمت کاربر:

اساساً این بخش بر روی طراحی وب تمرکز دارد و به طراحان اجازه می دهد تا با استفاده از زبان های زیر محیط وب را تهیه و طراحی کنند.

  •  HTML
  • Css
  • Java script

 

ویژگی‌های برنامه نویسی:

1. توسعه عملکرد:

برنامه‌نویسی به ایجاد کد و برنامه‌های کامپیوتری برای عملکرد وبسایت می‌پردازد. این شامل توسعه سمت سرور (Backend)، تعامل با پایگاه داده، ایجاد لاجیک کسب و کار و مدیریت عملیات و سیستم‌های پشتیبانی است.

2. پیاده‌سازی وبسرویس‌ها:

برنامه‌نویسی شامل پیاده‌سازی وبسرویس‌ها است که برای تبادل داده بین سایت و سایر سیستم‌ها و خدمات استفاده می‌شود. این  اینجا شامل APIو استفاده از تکنولوژی‌های مانند REST و SOAP است.

3. امنیت و بهینه‌سازی:

برنامه‌نویسی نیز به بهینه‌سازی و امنیت وبسایت اختصاص می‌دهد. برنامه‌نویسان باید از روش‌ها و استانداردهای امنیتی پیروی کنند و همچنین عملکرد و بهینه‌سازی کد را بهبود بخشند تا سرعت لود صفحات را افزایش دهند و تجربه کاربری بهتری را فراهم کنند.

در نهایت، طراحی سایت و برنامه‌نویسی برای ساخت یک وبسایت کامل و عملی همکاری می‌کنند.

طراحی سایت برای ایجاد ظاهر و تجربه کاربری جذاب و دسترسی‌پذیر، و برنامه‌نویسی برای توسعه عملکرد وبسایت و پیاده‌سازی قابلیت‌های مختلف استفاده می‌شود.

همچنین، در پروژه‌های بزرگتر ممکن است تخصص‌های متفاوتی مانند طراحی رابط کاربری (UI) و طراحی تجربه کاربری (UX) نیز وارد عمل شوند تا به بهترین نتیجه برسیم.

طراحی سایت چیست

طراحی سایت:

 

حالا که با مفهوم برنامه نویسی وب آشنا شده اید وقت آن است که به طراحی وب بپردازیم؛ طراحی وب در اصل همان چیزی است که شما الان با آن مواجه اید و آن را در صفحه مانیتور خود ملاحظه می‌فرمایید.

تمامی عناصر، عناصر بصری و … که در وب سایت های مختلف مشاهده می کنید حاصل تلاش و طراحی طراح وب سایت است. برای طراحی وب، از زبان سمت مشتری که با آن آشنا هستید استفاده کنید.

به طور کلی، توسعه دهندگان وب که به این زبان ها تسلط دارند دارای ویرایشگرهای کد و مرورگرهای وب هستند. او به راحتی می تواند ایده های خود را پیاده کند.

از آنجایی که یک طراح وب مستقیماً با کاربر در ارتباط است، باید همیشه از روش ها و گرایش های طراحی روز آگاه باشد و همچنین بر اصول اولیه تجربه و رابط کاربری تسلط داشته باشد و بداند چگونه آنها را به درستی در طراحی خود به کار گیرد.

تفاوت طراح و برنامه نویس سایت

متأسفانه بسیاری از افراد به طور کامل تفاوت بین مفاهیم طراحی وب سایت و برنامه نویسی وب سایت را درک نمی کنند و این مشکل متاسفانه اغلب در بین صاحبان مشاغل دیده می شود.

مهمترین تفاوت بین یک طراح وب و یک توسعه دهنده وب این است که یک طراح وب سایت به زیبایی شناسی، بهبود رابط کاربری و تجربه کاربری و غیره می پردازد. که بحث می کند و باید شخصیت خلاق و هنری بیشتری داشته باشد و از آخرین روندها و اخبار آگاه باشد.

از طرفی برنامه نویس یا توسعه دهنده وب مسئولیت قسمت دیگر وب سایت را بر عهده دارد که از دید کاربر نیز پنهان است. اصولا برای یک برنامه نویس وب سایت، کوتاه بودن کد و اجرای عالی آن بسیار مهم است تا بتواند سریع به کاربر پاسخ دهد. توسعه دهندگان و برنامه نویسان وب سایت بیش از خلاقیت به دید تحلیلی بالایی نیاز دارند.

1. ظاهر و تجربه کاربری:

طراحی سایت به طراحی و تنظیم ظاهر و رابط کاربری سایت می‌پردازد. این شامل انتخاب رنگ‌ها، فونت‌ها، طرح‌بندی صفحات، ناوبری و المان‌های گرافیکی است.

هدف طراحی سایت، ایجاد یک تجربه کاربری مثبت و جذاب برای بازدیدکنندگان است.

2. دسترسی‌پذیری:

طراحی سایت باید با استانداردهای دسترسی‌پذیری سازگار باشد تا به افراد با نیازهای خاص (مانند افراد دارای معلولیت) امکان استفاده را بدهد. این شامل استفاده از عناصر مشخص، توضیحات صوتی، کنترل با صدا و سایر راهکارهای دسترسی‌پذیری است.

3. قابلیت واکنش‌پذیری:

طراحی سایت باید قابلیت واکنش‌پذیری (Responsive) را داشته باشد، به این معنی که به درستی و به صورت خودکار به اندازه صفحه نمایش دستگاه کاربر تنظیم شود. این امر از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا استفاده از دستگاه‌های مختلف از جمله رایانه‌های رومیزی، تبلت و تلفن همراه برای دسترسی به وب در حال رشد است.

 

با تشکر از  همراهی شما با نیواتیک

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *