طراحی سایت چیست

طراحی سایت چیست

طراحی سایت فرایند ایجاد و پیاده‌سازی ظاهر و عملکرد یک وبسایت است. در طراحی سایت، از طریق استفاده از زبان‌ها و فناوری‌های وب مانند HTML، CSS، جاوا اسکریپت، PHP و غیره، صفحات وب و عناصر دیگر سایت ایجاد و تنظیم می‌شوند.

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت به ایجاد و کارکرد صفحات وب، معمولاً با کدنویسی به زبان های برنامه نویسی مختلف یا استفاده از قالب های آماده اشاره دارد. در ابتدا وب سایت ها به زبان HTML نوشته می شدند، سپس با توسعه وب، طراحی با زبانه های مخفی در صفحه و زبان HTML منسوخ شد و استفاده از زبان CSS مورد استفاده قرار گرفت.

به زبان ساده، تعریف طراحی وب، ایجاد صفحات وب یا طراحی مجدد و بهینه سازی وب سایت های قدیمی است که در اینترنت انجام می شود.

چه ابزارهایی برای طراحی سایت نیاز است؟

طراحی سایت چیست

 

اولین و مهمترین چیزی که برای طراحی وب نیاز دارید یک کامپیوتر است. این کامپیوتر یا لپ تاپ باید قدرت کافی برای اجرای برنامه های گرافیکی و کدنویسی را داشته باشد و در حین کار تا حد امکان خاموش یا فریز نشود تا زحمات شما هدر نرود.

اگر می خواهید بدانید ابزارهای اصلی و مهارت های دیگر در طراحی سایت چیست، می توانید به تسلط بر زبان ها و فریم ورک های برنامه نویسی مربوطه مراجعه کنید.

چند نوع طراحی سایت؟

وب سایت ها به طور کلی به دو دسته وب سایت های استاتیک و وب سایت های پویا تقسیم می شوند. در ادامه به شما می گوییم که هر کدام چه کارایی دارد و برای چه حوزه هایی استفاده می شود.

سایت‌های استاتیک

در قسمت قبل با مسئولیت های بک اند کار و فرانت اند کار کاملا آشنا بودید و مسئولیت هر کدام را درک کردید. با این ارائه ما موقعیت استاتیک را توضیح می دهیم. در این نوع وب سایت ها، فقط قسمت ظاهری اجرا می شود و هر صفحه از وب سایت به طور جداگانه در سرور بارگذاری می شود.

در سایت های استاتیک امکان تغییر محتوای سایت با مدیر آن وجود ندارد و برای آن نیاز به استخدام طراح سایت یا یادگیری طراحی سایت دارید! در واقع امروزه به دلیل وجود سیستم های مدیریت محتوای پیشرفته مانند وردپرس، استفاده از سایت های ثابت بسیار نادر شده است.

به طور معمول، این نوع سایت ها برای شرکت های کوچک یا سایت های استارت آپی استفاده می شود که نیازی به تغییر محتوای زیادی ندارند.

سایت‌های دینامیک

وب‌سایت‌های پویا به دلیل پویایی خود، دارای بخش‌های جلویی و بک‌اند هستند. در این نوع طراحی وب سایت، بک اند وظیفه پویایی وب سایت را بر عهده دارد.

ماهیت پویا وب سایت به این معنی است که اپراتور وب سایت می تواند تمام محتوای وب سایت را تغییر دهد. بنابراین می توانید هر روز محتوای جدید و در حال تغییر را در وب سایت خود آپلود کنید. نمونه هایی از این نوع سایت ها سایت های خبری و مجلاتی هستند.

طراحی سایت را از کجا شروع کنیم؟

این روزها با رشد کسب و کار اینترنتی افراد زیادی به این گونه مشاغل از جمله طراحی سایت علاقه مند شده اند. همچنین، با توجه به اینکه بسیاری از مشاغل سنتی اکنون آنلاین شده اند و مسیر خود را تغییر می دهند،

بازار مشاغلی مانند طراحی وب محبوب شده است. اما اولین سوالی که برای تازه واردان در این زمینه وجود دارد این است که از کجا باید شروع کرد و چگونه آن را دنبال کرد. در زیر، سه مرحله اساسی و مهم برای تبدیل شدن به یک طراح وب را مرور خواهیم کرد.

با شغل یک طراح وب آشنا شوید

طراحی سایت چیست

قبل از رفتن به بسیاری از کارگاه ها، خوب است در مورد وظایف و مسئولیت های طراحان وب و راه های کسب درآمد از این راه تحقیق کنید و از فراز و نشیب های سفر مطلع شوید. در گام اول باید با دقت فکر کنید و ببینید آیا واقعاً به طراحی سایت علاقه دارید یا صرفاً به خاطر کسب درآمد آن را انتخاب کرده اید؟

در واقع باید بدانید که علاقه یکی از اساسی ترین چیزهایی است که باعث پیشرفت شما در هر کاری می شود. همچنین اطلاعات مهمی از وضعیت شغلی و درآمد طراحان وب کسب کنید تا با انگیزه کافی وارد این زمینه شوید.

مهارت های لازم برای طراحی سایت را بشناسید

ایجاد و راه اندازی یک وب سایت نیاز به یک تیم چند رشته ای دارد. اگر می خواهید به عنوان یک طراح وب کار کنید، ابتدا جایگاه خود را در این گروه مشخص کنید. ایجاد طرح های اولیه وب سایت، طراحی اشکال گرافیکی، تصویرسازی، طراحی لوگو و … بر عهده گرافیست است و لازم است این کار با خلاقیت و انگیزه کافی انجام شود.

توسعه دهنده سمت مشتری یکی دیگر از اعضای این تیم است که مسئولیت طراحی رابط کاربری یا پوسته وب سایت را بر عهده دارد. همچنین، یک توسعه دهنده سمت سرور، موقعیت دیگری در تیم طراحی وب است که مسئولیت ارتباط بین مرورگر و سرور را بر عهده دارد.

بهترین راه های یادگیری طراحی وب را بشناسید

طراحی سایت چیست

اولین قدم دیگر در طراحی وب سایت این است که به دنبال راهی برای تبدیل شدن به یک طراح حرفه ای با کمترین هزینه ممکن باشید. این هزینه علاوه بر پول شامل زمان و انرژی شما نیز می شود. در زیر به برخی از روش های یادگیری این مهارت اشاره کرده ام:

  • جستجو در اینترنت و مطالعه مقالات موجود که البته با سختی های زیادی همراه است.
  • خواندن کتابی که روند یادگیری را طولانی می کند اما کارآمدتر است.
  • یک فیلم آموزشی نسبتاً ارزان اما ذهن شما را با سوالات بی پاسخ زیادی می اندازد.
  • تجربه زیادی در این امر دخیل است، اما زمان و هزینه بیشتری می طلبد.

چگونه طراحی سایت را یاد بگیرم و مراحل آن چیست؟

قبل از اینکه مراحل یادگیری طراحی وب سایت را طی کنید، باید بدانید که به عنوان یک طراح حرفه ای چه نیازهایی دارید. بسیاری از افراد نمی دانند روند یادگیری این شغل چگونه است و شروع به سردرگمی می کنند.

سوالاتی مانند چه تجهیزاتی برای این کار لازم است؟ چه زبان برنامه نویسی را باید یاد بگیرند و چگونه می توانند در این مسیر متخصص شوند، سوالی است که ممکن است با آن مواجه شوید. در این مطلب مراحلی را که برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب سایت باید طی کنید را به شما خواهیم گفت.

مرحله اول :

فناوری های مختلفی در گذشته بر جذابیت فرآیند طراحی وب سایت تأثیر گذاشته اند و همه این فناوری ها به HTML منجر می شوند. این زبان نشانه گذاری اولین مهارتی است که باید کسب کنید.

بزرگترین برنامه نویسان کار خود را با این زبان شروع کردند. HTML برای ایجاد محتوای اصلی و ساختار کلی صفحات یک وب سایت استفاده می شود. این زبان از طریق برچسب ها کار می کند که در واقع عناصر مورد استفاده در صفحات وب را تعریف می کنند.

مرحله دوم :

همانطور که اشاره کردیم، می توانید کل ساختار صفحات وب را با استفاده از HTML ایجاد کنید، اما این صفحات کاربر پسند به نظر نمی رسند. بنابراین برای پوشش بهتر این آسیب پذیری ها به زبان دیگری نیاز است. یکی از زبان هایی که برای طراحی صفحات وب استفاده می شود CSS نام دارد.

مانند HTML، CSS شکلی از زبان است که ساختار صفحات وب را از ترتیب عناصر گرفته تا تغییر رنگ ها و فونت ها تعریف می کند. این زبان رنگ ها، فونت ها، ابعاد، اشکال، نحوه چیدمان عناصر و غیره را به شما می گوید. به شناسایی کمک می کند. بنابراین لازم است که یاد بگیرید که یک طراح وب شوید.

مرحله سوم :

هنگامی که HTML و CSS را یاد گرفتید، به خوبی در راه ایجاد صفحات وب استاتیک خواهید بود. اما این روزها، تعداد کمی از صفحات راست وجود دارد. زیرا اکثر کاربران به دنبال تعامل با یک صفحه قدرتمند هستند و می خواهند از بسیاری از امکانات آن استفاده کنند. تغییرات سایت تجربه کاربری بهتری را فراهم می کند.

یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی که برای ایجاد وب سایت های قدرتمند استفاده می شود جاوا اسکریپت است. این زبان بسیار پیشرفته و مبتنی بر شی و تعریف است. سومین قدمی که برای تبدیل شدن به یک طراح وب سایت باید بردارید، یادگیری و تسلط بر زبان جاوا اسکریپت است. این زبان را می توان در برنامه نویسی سمت سرور، اپلیکیشن های موبایل، بازی ها و دیگر برنامه های تخصصی دسکتاپ استفاده کرد.

به عبارت دیگر، جاوا اسکریپت یک زبان بسیار متنوع و مهم برای یادگیری طراحان وب سایت است.

مرحله چهارم :

هنگامی که سه زبان برنامه نویسی را که تا کنون به آنها پرداخته ایم یاد می گیرید. شما می توانید به طور کامل یک وب سایت طراحی کنید. اما امروز، علاوه بر این واقعیت که سایت ها باید ظاهر خوبی داشته باشند. آنها همچنین نیاز به منطق معتبر دارند.

از این رو، شما باید سایت هایی بسازید که به درستی پیاده سازی شده و نیازهای کاربران را برآورده کنند. اگر قرار است به عنوان برنامه نویس سرور یا حتی فول استک کار کنید. شما باید نوعی زبان برنامه نویسی مانند PHP را یاد بگیرید.

مرحله پنجم :

یکی از مهم ترین مراحل ساخت وب سایت که همه باید با آن آشنا باشند سئو یا بهینه سازی وب سایت است. بسیاری از طراحان فکر می کنند سئو سایت در جای خود نیست، در صورتی که یکی از عناصری که در بهینه سازی وب سایت تاثیر می گذارد، طراحی صحیح و چیدمان آن است که متعلق به توسعه دهنده است. برای مثال کاربردپذیری یکی از اصول مهم سئو است که به دانش و مهارت طراح بستگی دارد.

برای طراحی سایت چه زبانی یاد بگیریم؟

طراحی سایت چیست

 

اگر تحقیقات خود را در این زمینه انجام داده باشید، احتمالاً به نام های زیادی برخورد کرده اید. همانطور که قبلا ذکر شد، یکی از سوالاتی که داوطلبان در هنگام یادگیری طراحی وب با آن مواجه می شوند این است که چه زبان هایی را باید یاد بگیرند یا باید تمام زبان های موجود را یاد بگیرند؟

در بین تمام زبان های برنامه نویسی، البته برخی از آنها موثرتر و ساده تر هستند. از طرف دیگر، یادگیری همه زبان ها تقریبا غیرممکن است و همه آنها برای شما کارساز نیستند. به همین دلیل، توصیه می کنیم برای هر قسمت از طراحی وب سایتی که روی آن کار می کنید، یکی از زبان های مربوط به همان صنعت را انتخاب کنید و در همان صنعت کاملاً مسلط باشید.

در قسمت قبل که مراحل آموزش طراحی سایت را طی کردیم، نحوه یادگیری چند زبان مهم در این زمینه را توضیح دادیم. به طور کلی زبان های برنامه نویسی بر اساس عملکردی که در طراحی سایت دارند به دو دسته تقسیم می شوند:

  • سمت کاربر
  • سمت سرور

زبان هایی که به فرم بصری مربوط می شوند و مستقیماً با کاربر در تعامل هستند، مانند: HTML، CSS، جاوا اسکریپت و … در سمت کاربر و زبان هایی مانند PHP در سمت سرور قرار دارند. ، که باید با توجه به مهارت خود یاد بگیرید و از آن استفاده کنید.

وظایف یک طراح سایت چیست؟

وظایفی که در پروژه طراح وب سایت وجود دارد بستگی به مرحله ای دارد که توسط طراح وب سایت انجام می شود. برای درک این مشکل بهتر است بگوییم یک سایت حرفه ای زمانی به دست می آید که دو تیم یا دو نفر درگیر تهیه آن باشند. برای این منظور مهم است که تیم طراحی یک فرد حرفه ای در زمینه جلویی (فرانت اند) و یک نفر دیگر متخصص در بک اند (بک اند) داشته باشد.

وظایف یک فرانت اند کار چیست؟

قسمت جلویی سایت شامل تمامی کدهای سایت است که در معرض دید مخاطبان قرار می گیرد. تمامی ویژگی های مربوط به ظاهر سایت که پس از ورود به یک سایت مشاهده می کنید شامل این موضوع می شود. برای طراحی و توسعه front-end سایت، باید به زبان های برنامه نویسی مانند: HTML، CSS و JavaScript تسلط داشته باشید.

طراحی یک پروژه بزرگ و حرفه ای مستلزم همکاری یک طراح گرافیک است که ابتدا از نرم افزار گرافیکی برای طراحی قسمت های مختلف سایت استفاده می کند و سپس توسط یک متخصص front-end کدگذاری شده و به کدهای قابل فهم ترجمه می شود. سیستم.

وظایف یک بک اند کار چیست؟

بک اند سایت در واقع همان کدهای سمت سرور و کدهایی است که کاربران سایت آن‌ها را مشاهده نمی‌کنند. متخصص بک اند که در قالب یک تیم یا به صورت فردی فعالیت می‌کند، مسئولیت کدنویسی ساختار و ستون‌های اصلی سایت را بر عهده دارد. به بیانی دیگر تمامی امکانات و عملکردهای سایت در این بخش کدنویسی می‌شوند و معمولا بدین منظور از زبان‌های برنامه نویسی Python، ASP و PHP استفاده می‌شود.

چگونه می‌توان یک طراح سایت موفق شد؟

باید بدانید که همه علوم مانند یک اقیانوس بیکران هستند و شما اطلاعات کمی در مورد آن دارید. طراحی سایت نیز از این قاعده مستثنی نیست و این تکنیک پایانی ندارد. به خصوص که زبان های برنامه نویسی و ابزارها و مراجع آنها هر روز به روز می شوند و باید دانش خود را به طور مرتب به روز کنید. در این قسمت نکات مهمی را برای متخصص شدن در این زمینه با شما در میان می گذاریم.

دوست شما، گوگل!

حتی اگر طراحی وب را در بهترین مدارس بیاموزید، باز هم سوالاتی وجود دارد که در حین کار با آنها روبرو خواهید شد. در چنین مواقعی یکی از گزینه هایی که در حرفه ای شدن شما بسیار موثر است گوگل است. برای استفاده از این ویژگی، باید دقیقاً آنچه را که می خواهید در گوگل جستجو کنید و به دنبال منبع قابل اعتماد بگردید. لازم به ذکر است که از آنجایی که فناوری دائما در حال به روز رسانی است، مطمئن شوید که محتوا یا ویدیویی که استفاده می کنید قدیمی نباشد.

تجربه کاربری (UX)

یکی از مواردی که شما را به یک طراح وب حرفه ای تبدیل می کند، آشنایی با مبحث UX است. البته هیچ چیز به اندازه تجربه کاربری حرفه ای نمی تواند بیننده را راضی یا آزار دهد. بنابراین به عنوان یک طراح وب، باید این موضوع را بدانید و نکات مرتبط را در طراحی خود به کار ببرید. طراحانی که فرآیند ایجاد تجربه را می دانند، می توانند سعی کنند عوامل موثری در گردش کار ایجاد کنند.

روندهای طراحی مدرن

برای اینکه بتوانید یک سایت مدرن طراحی کنید، اولین قدم این است که نیازهای کاربران و نحوه تعامل آنها با وب سایت شما را درک کنید. استفاده از تکنیک های مدرن طراحی باعث می شود پروژه شما برجسته شود و تاثیر بهتری بر روی کاربران بگذارد. علاوه بر موارد ذکر شده موارد زیر بر پیشرفت حرفه ای شما در زمینه طراحی سایت تاثیر می گذارد.

  • چالش ها را در پروژه های خود ببینید.
  • از بازخورد و انتقاد اطرافیان خود استفاده کنید.
  • از یادگیری مداوم دست برندارید.

چگونه باید سایت خود را طراحی کنم؟

در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که مراحل طراحی سایت چیست و برای ساخت یک سایت حرفه‌ای باید به چه نکاتی توجه کنید.

مرحله اول: طراحی وایرفریم

در اولین گام از طراحی سایت باید بتوانید با توجه به موضوع وبسایت و نیازهای کارفرما، یک نمای کلی از سایت را طراحی کنید. طراحی وایرفریم به منزله در دست داشتن نقشه راه و ایجاد پیش زمینه‌ای از آنچه که در ذهنتان دارید، است. در وایرفریم چیدمان المان‌ها و آیکون‌های مختلف مشخص می‌شود.

مرحله دوم: طراحی گرافیک سایت

هنگامی که متوجه شدید که همه چیز باید در کجا قرار گیرد، نوبت به طراحی چیدمان سایت می رسد. برای داشتن یک وب سایت حرفه ای در اولین قدم باید مطمئن شوید که ظاهر آن نظر مشتریان را به خود جلب می کند. تعریف هنر منظره همان استفاده از شکل است که به وایرفریم ها و برنامه های گرافیکی خاص رنگ و نور می دهد.

مرحله سوم: کدنویسی و برنامه نویسی

پس از اصلاح ظاهر سایت، نوبت به طراحی داخلی سایت می رسد! در این مرحله با توجه به نوع سایت، روش های مدیریت محتوا متفاوتی وجود دارد. برای این منظور می توانید از یک سیستم مدیریت سایت از پیش طراحی شده مانند وردپرس استفاده کنید و یا از زبان برنامه نویسی برای طراحی یک فریم ورک سفارشی از ابتدا استفاده کنید.

تصمیم به استفاده از یکی از روش های مدیریتی بستگی به بودجه ای دارد که مشتری صرف طراحی وب سایت خود می کند.

مرحله چهارم: راه اندازی سایت

پس از انجام این سه مرحله، نوبت به راه اندازی کل سایت و قرار دادن آن در اینترنت می رسد. در این مرحله پس از راه اندازی هاست و دامنه، وب سایت طراحی شده را در دسترس عموم و اینترنت قرار می دهید.

 مشاغل مرتبط با طراحی سایت

طراحی سایت چیست

علاوه بر تیمی از توسعه دهندگان و طراحان وب سایت، بسیاری از شرکت ها روی ایجاد یک وب سایت حرفه ای کار می کنند تا سایت مورد نظر خود را به بهترین شکل ممکن برای تجارت خود نشان دهند. زمانی که می خواهید یک کسب و کار آنلاین راه اندازی کنید، باید بتوانید با بسیاری از شرکت ها ارتباط برقرار کنید تا نتایج بهتری بگیرید. در اینجا برخی از این توابع آورده شده است:

طراح گرافیک

طراح گرافیک کسی است که ظاهر و ظاهر یک وب سایت را طراحی می کند. برای طراحی لوگو و دکمه ها و بنرهای وب سایت و هویت بصری برند به یک گرافیست ماهر نیاز است. یک طراح گرافیک می تواند در این زمینه به شما کمک زیادی کند زیرا با اصول اولیه طراحی آشنایی دارد و می داند که اصلا طراحی چیست.

کارشناس بازاریابی دیجیتال

توانایی مدیریت وب سایت مورد نظر با بهترین استراتژی برای جذب مشتری. شما باید یک بازاریاب دیجیتال حرفه ای استخدام کنید و از توصیه های او برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر به وب سایت خود استفاده کنید.

تخصص در تولید محتوا

برای سایت خود یک سازنده محتوا استخدام کنید تا در بازار رقابتی برجسته شوید، اعتماد موتورهای جستجو را با استفاده از محتوای ارزشمند جلب کنید و در نهایت اعتماد و توجه کاربران را جلب کنید.

علاوه بر آنچه گفته شد، از دیگر مشاغلی که معمولاً طراحان سایت را درگیر می کنند می توان به متخصص سایت و طراح رابط کاربری اشاره کرد.

در آخر

در این مقاله به طور کامل طراحی وب چیست را توضیح دادیم و همچنین انواع وب سایت ها و وظایف مربوط به آن را خواهید شناخت. شما همچنین یاد گرفتید که به عنوان یک طراح وب حرفه ای چه مسیری را انتخاب کنید و چه مهارت هایی را کسب کنید.

چه بخواهید کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنید و چه برای کسب و کارهای اینترنتی دیگر در این زمینه کار کنید، یادگیری طراحی وب یکی از بهترین کارهایی است که می توانید به عنوان شغل آینده انجام دهید و از این راه کسب درآمد کنید.

یادگیری اصول طراحی وب سایت چندان دشوار نیست. آشنایی با مفاهیم اولیه آن با استفاده از منابع مناسب ضروری است. پروژه های کوچک انجام دهید و در حین یادگیری تجربه کسب کنید. ممنون که با نیواتیک همراه شدید.

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *